A forgalmi vizsga elején le kell ellenőrizni a járművet, hogy megfelel-e a KRESZ ide vonatkozó pontjának.
Oldalunkon ehhez próbálunk segítséget nyújtani. Mivel elvileg akár ezeken a feladatokon is meg lehet bukni, ezért érdemes előre megtanulni azokat. Meglátjátok, hogy ezzel örömet fogtok szerezni az oktatónak is, és így az órai munkát inkább a vezetés gyakorlására tudjátok majd fordítani.
Természetesen az itt leírtakat – főleg a lámpák bekapcsolásának módjait – a saját oktató autókon is végig fogjátok gyakorolni!
Idézet a KRESZ-ből:
5.§. (2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát – az adott körülmények között indokolt módon – ellenőrizni.
Érdemes az alábbi ellenőrzési sorrendet betartani. Ebben az esetben nem szükséges ki-be ugrálni az autóból a különböző feladatok miatt.
FONTOS! A vizsgán, ha leellenőriztél valamit, akkor csak annyit mondj, hogy „rendben találtam”, vagy „megfelelő”. Nem szükséges kiselőadásokat tartani, vagy magyarázkodni!
Ennek ellenére a továbbiakban bővebben is írunk az egyes feladatokról, mert néhány vizsgabiztos pár részletre alkalmanként rákérdezhet.
Ha hibásan működő berendezést észlelsz – a lámpáknál nagy ritkán előfordul ilyen – akkor közöld ezt a megállapításodat a vizsgáztatóval!
I. Gumiabroncsok állapota
Járd körbe a járművet és mind a négy gumiabroncsot nézd meg! Figyeld meg, hogy a gumiabroncsok légnyomása szemrevételezéssel megfelelő-e, kopást, rendellenes kopást nem tapasztalsz-e (a bordázat mélysége a teljes futófelületen eléri az 1,6 mm-t), és sérülést (dudort, hasadást, kitüremkedést) sem látsz.
Mondd azt a vizsgabiztosnak, hogy a gumiabroncsok állapota megfelelő!
II.. A kormányberendezés állapota
Fontos! Az indítókulcsot fordítsd el, annyira, hogy kioldd a kormányzárat, különben a kormány ellenőrzése nem lehetséges!
Tekerd le a vezetőülés melletti ablakot, vagy nyisd ki félig az ajtót. Az ajtó mellé állva, az ablakon benyúlva a hüvelyk és mutatóujjaddal fogd meg a kormánykereket és apró, gyors mozdulatokkal forgasd meg, s közben figyeld meg az első kereket! A holtjáték addig tart, amíg a kormánykerék mozgatása mellett a kerék még nem mozdul el. Ez max. 2-4 centiméter lehet, vagy 5-15 fok.
Majd tekerd meg erőteljesebben a kormánykereket, és állapítsd meg, hogy a kormány nem szorul, nem akad, nem recseg!
Mondd azt a vizsgabiztosnak, hogy a kormányberendezés állapota megfelelő!
III. Az üzemi fék állapota
Első lépésben nyomd be a fékpedált, és állapítsd meg, hogy a fék működik. (A felső egyharmadnál felkeményedik, nem tudod tovább nyomni.)
Második lépésként, miután elindulsz az autóval végezz el egy fékpróbát, azaz lassan guruló járművel intenzív fékezéssel állj meg. Hangosan mondd ki, hogy a fék működőképes.
IV. Rendszámtábla ellenőrzése
Nézd meg a rendszámokat elöl és hátul. (Jó helyen vannak és olvashatóak.)
V. Világító és jelzőberendezések állapota.
A legrosszabbra készülj fel inkább, hogy az összes lámpát meg kell nézned! (Néhány vizsgabiztos ugyanis nem kéri mindet.) A legjobb ha megjegyzed, hogy összesen 6 dolgot kell leellenőrizned, ha számolod, akkor nem fogsz kihagyni semmit.
Fontos! Forgasd el az indítókulcsot gyújtás állásba! E nélkül a világító és jelzőberendezések zömét nem tudod leellenőrizni.
Javasolt sorrend:
1. Helyzetjelző lámpa elöl és hátul, valamint hátul a rendszámtábla világítás
2. Tompított fényszóró
3. Távolsági fényszóró
4. Irányjelzők elöl és hátul, mindkét oldalon
5. Féklámpa – ehhez kérd az oktatód segítségét
6. Tolatólámpa – bár ez nem kötelező
Van amikor valamennyi világítást külön meg kell említeni – mármint, hogy épp mit ellenőrzöl -, ha ezt nem igénylik, akkor az összes után mondd azt, hogy valamennyi világító és jelzőberendezés megfelelően működik.
V. Fékek ellenőrzése
Ülj be az autóba, és ahogy tanultad, bal lábbal nyomd be a tengelykapcsoló pedált (a viszonyítás miatt), majd jobb lábbal a fékpedált mindaddig, amíg azt tudod!
Ha a tengelykapcsoló pedálútjának kb. egyharmadáig nyomható be a fékpedál és ott „felkeményedik” akkor az üzemi fék jó.
Majd (engedd ki és) húzd be a kézifék kart!
Mondd azt a vizsgabiztosnak, hogy a fékberendezések állapota megfelelő!
Ne felejtsd el, hogy az elindulás után egy fékpróbát is kell tartani, amikor a mozgásba lendült járművet a lábfékkel hirtelen megállítod. Ekkor mondd azt, hogy a „”Fék megfelelő””
Sikertelenség a vizsgán:
– Ha a tanuló a KRESZ szerinti ellenőrzést nem képes végrehajtani,
– Az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztja
Hibavonalat kapsz, ha
a kötelező ellenőrzéseket egyszeri figyelmeztetéssel, de önállón tudtad végrehajtani
Sok sikert kívánunk!